Nyt kun alkaa jet lag olla selätetty, on aika kirjoittaa matkapostaus Kroatian Splitistä.

Runnoimme ystävieni kanssa vielä viimeisen reissun kalenteriin ennen kuin lapsi syntyy. Tämä oli pakollinen henkireikä, sillä olen jo asennoitunut, ettei muutamaan kuukauteen lähetäkkään ”kundien reissulle” lapsen syntymän jälkeen. Toki totuus voi olla aivan toinen, mutta se on vain positiivinen juonenkäänne.

Meidän oli tarkoitus mennä katsomaan futista, mutta reissuillemme tyypilliseen tapaan emme päässeet katsomaan ottelua. Tällä kertaa syynä ei ollut siirretty, tai loppuunmyyty ottelu, vaan Hajduk Splitin fanien rasististen huuteluiden, soihduttamisten ja kentälle juoksujen johdosta ottelu pelattiin suljetuille oville. Kiitos fanit! Airbnb -asunnon omistaja kokeili soittaa Splitin pormestarille ja hoitaa meidät sisään, mutta pormestari olisi saanut vain yhden henkilön sisään, joten skippasimme kaikki koko pelin,

Viinin ollessa halpaa ja auringon lämmin pystyimme onneksi täyttämään tuon parin tunnin tyhjiön suht helposti.

Itse reissu oli erittäin edullinen. Norwegian tarjoaa nykyään suoria lentoja Splitiin, eikä hinnat päätä huimaa. Muistin nähneeni lennot 98 euron hintaan, joskin me maksoimme odottelun takia 150 euroa per lippu. Majoituksen otimme läheltä keskustaa ja rantaa Airbnb:n kautta. Majoituksessa nukkui helposti 5 miestä, joskin yksi nukkui sohvalla. Hinta torstaista tiistaihin oli vain 480 euroa, joten hinnasta se ei voi jäädä kiinni.

Splitin kaupunki ei ole mikään suuri, mutta itse en isoista pilvenpiirtäjäkaupungeista juuri sytykkään. Split on kuin pieni Lissabon. Sieltä löytyy vanhakaupunki, rantaa, hyviä ravintoloita, sekä mukavia ihmisiä.

Me emme kovinkaan paljoa reissussa tehneet. Kävimme rannalla, pyörimme vanhassa kaupungissa, sekä purjehdimme auringonlaskuun ”unlimited beer and wine” -risteilyllä. Totuus risteilystä oli eri; 1 viinipullo viiteen osaan. Toisaalta tällä tavalla siitä nautti hieman enemmän ja mukin pohjan tuijottelun sijaan pystyi auringon laskettua tuijotella tähtiä, sekä hengittää raikasta meri-ilmaa. Ja älkää käsittäkö väärin. En ole kovemman luokan dokailija. Ennen tätä reissua olin viimeksi humalassa Madridissa joulukuussa. Lomalla on vaan nautinnollista ottaa hieman viintä ilman stressiä 😀

Ravintoloiden kirjo oli tällä kertaa kovin vaatimaton, sillä kävimme syömässä vain muutamassa ravintolassa. Meidän asunnon ja keskustan välissä oli upea burrito/aamiaispaikka, nimeltä Toc. Airbnb:n omistaja suositteli tätä paikkaa meille, eikä syyttä. Todella maukkaat burritot olivat edullisia ja niistä sai vatsan täyteen. Ensimmäisenä päivänä kun menimme tähän ravintolaan, niin meille iskettiin sombrerot päähän ja omistaja tuli juttelemaan kanssamme vähän väliä. Se riitti, että siitä tuli meidän vakio-ravintola reissun ajaksi.

Tämän lisäksi haluan nostaa myös Ma-Toni -nimisen ravintolan. Tämä oli aivan asuntomme vieressä ja ruoka oli erinomaista.  Tonnikala-pihvi mureni suuhun, vaikka en yleensä tonnikalasta niin paljoa pidäkkään. Palvelu oli vähän niin ja näin, mutta miljöö ja ruoka erinomaista. Suosittelen myös Ma-Tonia, jos hyvä ruoka kiinnostaa.

Splitin vanhakaupunki on upea. Siellä on helppo katsoa, kun ihmiset lipuvat ohi kameroineen ja ostoksineen, samalla kun itse juo vihcyä(VIINIÄ). Myös Splitin rantabulevardi on ehdottomasti yksi kaupungin kohokohdista. Vanhassakaupungissa käydessä suosittelen kipuamaan jyrkkiä rappusia pitkin noin kuuden kilometrin korkeuteen ja nauttimaan kellotornin tarjoamasta upeasta näköalasta.

Mikäli haluaa pitkän viikonloppuloman mihin kuuluu ranta ja rentoutuminen ilman kiireitä, niin suosittelen ehdottomasti Splitiä.

Marjan Hillin näköala-ravintola oli upea!

Bacvicen rantabulevardilta löytyy ravintoloita, sekä yökerhoja. Asunnoltamme käveli tänne muutaman minuutin.

Bacvicen ranta toiselta puolelta katsottuna. Oli todella rentouttavaa vain maata ja tuntea kun iho hetki hetkeltä ruskettuu enemmän ja enemmän. Eilen kalju alkoi tiputtelemaan huonoa rusketusta pois. En tietenkään palanut!

Splitin kapeat kujat olivat hienoja ja kuvauksellisia.

Ei ole mitään romanttisempaa kuin 5 miestä purjehtimassa kohti auringonlaskua yhden viinipullon kanssa.

Taidekuva auringonlaskusta ja narukasasta.

Vanhassa kaupungissa sijaitsevaan torniin ei ollut helppo työ päästä muutaman päivän viini-tissuttelun jälkeen.

Kuva vanhankaupungin kellotornista.

Splitin vanhankaupungin portit ovat todella Game of Thronesmaisia.

Opettelin ottamaan blogaajamaisesti jäätelöstä kuvia. Puolet jäätelöstä oli sormilla ennen kuin tajusin lopettaa ja nauttia itse jäätelöstä.

Jos sinulla on jotain kysymyksiä Splitistä, niin kirjoita ne kommenttikenttään. Kokeilen vastata parhaani mukaan. Ihan en Nelosen Matkaoppaat -tyylistä laajaa analyysiä pysty tarjoamaan 😀

Block "perheblogit" not found

8 thoughts on “Matkapostaus: Pitkä viikonloppu Splitissä

1. Kanerva says:

Näyttää kauniilta. Miten paikka toimisi mielestäsi pienten lasten kanssa?
    Ja sun tyttöystävä on kyllä aika joustava! Mä en ikinä olisi hyväksynyt, että olen kotona valaana ja mies rantalomalla. 😀

• Faijahommia says:

Turvallinen paikka ja rantaa löytyy, mutta mielummin esim Portugalin Lagosiin 🙂
      Haha 😀 Joo onneksi tyttöystävä on huippuyksilö <3

2. Kati / Lähinnä Kauempana says:

Me kiivettiin koko perheellä (3v ja 8kk lapset) tuonne kellotorniin ja voin sanoa, että se oli järkyttävä kokemus! En ole varmaan ikinä pelännyt niin paljon kuin silloin. Puhkesin aivan hysteeriseen nauruun, kun päästiin visiitin jälkeen kaikki takaisin turvallisesti maanpinnalle. Ja jalat oli hapoilla pitkään sen jälkeen. 😀

Splitin seutu oli kyllä hyvä matkakohde näin lapsiperheellisellekin. Toki kundien (ja mimmien) reissuissa on sitten sitä toisenlaista omaa hohtoaan. 🙂