Bloggaajien yhteistyöt – Pelkkää rahastusta vai oikeaa markkinointia?

Helsingin Sanomat kirjoitti tovi sitten bloggaajien yhteistöistä ja mikrovaikuttajista, sekä siitä miten niiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Puran tässä postauksessa omia kokemuksia blogiyhteistöistä molemmin puolin pöytää, sekä miten itse valitsen yhteistyökumppanit, keiden kanssa teen yhteistöitä.

Tutustuin ensimmäisen kerran blogimaailmaan ja sen tuomaan markkinointimahdollisuuteen, kun olin töissä Nike Finlandilla tekemässä urheilumarkkinointia. Vuosi oli 2010 ja silloin pinnalla oli muunmuassa Sara Vanninen, kuka pitää Tickle Your Fancy -blogia. Bloggaajien yhteistyöt eivät olleet monien tuhansien arvoisia, vaan usein näihin ainakin osittain riitti barter-diili, jossa sisältöön pääsystä maksettiin osaksi tuotteilla. En nyt muista tarkkaan oliko Saran kanssa tämä tilanne 🙂

Meidän piti valita brändille uskottava yhteistyökumppani ja jo silloin Sara oli erittäin sporttinen ja Niken näköinen henkilö. Sen takia hän istui täydellisesti Niken brändiin. En olisi itse ehkä nähnyt henkilöä, kuka ei juurikaan urheile tai ole kiinnostunut muodista solmimassa yhteistyötä Niken kanssa. Yhteistyö Saran kanssa meni mainiosti ja tästä hyötyivät molemmat. Nike sai tavoitettua kohderyhmäänsä (nuoret treenaavat ja muodista kiinnostuneet naiset) ja Sara sai palkkion tekemästään työstään.

Pipoa ei ole saatu Makialta.

Jokaisen yhteistyökumppanin pitää olla brädin näköinen, sillä blogiyhteistyöt ovat markkinointia, joka on kohdennettu tietylle lukijaryhmälle. Tuskin mikään kukkakauppa markkinoisi miesvoittoisilla sivustoilla, sillä siinä menisi molemmilta aavistuksen uskottavuus, vaikka miehet kukkia välillä osteleekin. Itse en esim vapaaottelusivustolla pystyisi ymmärtämään kukkamainoksia.

”Hei mies, kiinnostaako yhteistyö kuukuppeja mainostavan yrityksen kanssa?”

Itse olen tehnyt yhteistyötä blogiin sopivien yritysten kanssa, kuten Reima, Martinex, Lindex, sekä monien muiden brändiini sopivien yritysten kanssa. Vaikka useista eri suunnista on tullut yhteistyöehdotuksia, joista olisi saanut tuntuvan korvauksenkin, en jotenkaan pysty elämään itseni kanssa, jos olisin ottanut diilin vastaan ja kirjoittanut juttua kuukupeista tai imetyskoruista. Mitä minulla olisi muka kerrottavaa niistä? Millaisia kuvia olisin ottanut niistä? Kuinka moni teistä lukijoista olisi blokannut sivuni?

Yrityksen pitää heijastaa bloggaajan arvoja ja päinvastoin. En itse tahtoisi tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, minkä tuotteita tai palveluita en käytä, tai minkä arvoihin en uskoisi. Tästä syystä kaikki yhteistyöt mitä näette täällä ovat minun silmissäni hyviä yrityksiä/tuotteita, joita itse käytän tai ostan lapselleni. Näille annan ns faija-takuun 🙂

Toivon myös, että bloggaajien omatunto ei anna periksi rahanhimolle ja ala valehtelemaan lukijoilleen, että tämä tuote XXXXXX on ollut aina lemppari ja on käyttänyt tuotetta monta vuotta, vaikka yhteistyön tiimoilta ensimmäistä kertaa kokeilee tuotetta. Tällä tavalla luottamus lukijoiden ja bloggaajien välillä pysyy entisellään ja, kun mikrovaikuttaja oikeasti suosittelee tuotetta, niin siinä on jotain suosittelemisen arvoista.

Oletteko te huomanneet joskus, että raha on hiljentänyt bloggaajien omatunnon ja raha on mennyt edelle? Miten te muut bloggaajat päätätte kenen kanssa lähdette tekemään yhteistyötä?

Yksi tapa miten monet bloggaajat tekevät hieman lisärahaa on starttaamalla omien palveluiden/tuotteiden myynti. Moni myy urheiluvalmennuksia tai omatekemiä korujaan. Alhaalla on minun ratkaisu tähän omaan tekemiseen.

Katso viimeisimmät tuotteet tästä linkistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.